Christina Olofson skriver om Flickornadagen, i Göteborg förra veckan, där temat var radikalitet.
Läs Christina Olofsons text om radikalitet här, eller titta in på Flickornadagens blogg!
Mai Zetterling, filmregissör och skådespelerska. Jag träffade henne på ett seminarium 1978 på Voksenåsen utanför Oslo. Varje gång Mai var i Sverige sågs vi och hade stimulerande samtal om film och livet. 1994 dog Mai och det blev väldigt tyst. Hennes sista film var ”Amorosa”, en lika intensiv och rik film, som Mai själv.
Mai hade en idé att hon och jag skulle göra en film tillsammans, ett samtal mellan skådespelerskor som hon kände och hade arbetat med. Allt skulle ske i hennes hus i Le Mazel i Syd-Frankrike. Det blev aldrig så. Inspirerad av Mai gjorde jag filmen ”I Rollerna Tre”, med Harriet Andersson, Gunnel Lindblom och Bibi Andersson. Det blev ett starkt möte.
I lördags visades ”I Rollarna Tre” på Bio Roy i Göteborg under Flickornadagen, som är en hyllning till Mai. Gunnel och jag var med på visningen. Det var en sällsam upplevelse att se den, att återuppleva huset, uppriktigheten i samtalet mellan ”de tre”, platsen med Mais träd där hon ligger begravd, alla inspelningsögonblicken. Märkligt hur minnen återvänder.
Gunnel hade inte sett filmen sedan den kom för 17 år sedan, och även hon blev stark berörd. När de, i filmen, stiger in i Mais hus känns det som hon bara var ute för att köpa bröd… och strax skulle komma tillbaka. Det var en väldig speciell stämning att befinna sig i hennes hus och det präglade oss alla. Tiden vi var där blev vi som en familj.
Temat för Flickornadagen var radikalitet. Mai var en modig och radikal person både i sin person och som filmskapare.
Det var en dag fylld av emotioner och glädje över att Mais filmer nu äntligen uppmärksammas.